Monday, April 14, 2008

Behöver jag använda ett CMS?

I dagsläget kör jag med enklaste formen för information via världens enklaste hemsida.
Jag har mina erbjudanden till kund i ett så kortfattat format som möjligt. Vid sidan av detta har jag en extern blogg för kommunikation. Denna bloggen.
Nu står jag i begrepp att byta till ett mer raffinerat verktyg. 
Efter att ha frågat mig runt och tittat på olika lösningar, verkar det som att Joomla är den smartaste lösningen. Den är ett fullfjädrat Content Management System (CMS) där jag kan ha en integrerad blogg och det finns även möjlighet för att ha en webshop.
Ett CMS kan hantera nyhetsbrev och en dynamisk kalender, då det kopplar till en databas.
Det verkar helt enkelt väldigt smart.
Följ min installation och migrering av det gamla till det nya.
Om inget konstigt inträffar kommer min nuvarande hemsida på kreaktivitet.se att bytas ut mot ett CMS där bloggen kommer integreras. 
Bloggen kommer alltså flyttas över till kreaktivitet.se inom kort.

God arbetslust!

2 comments:

Anonymous said...

Klart du ska. Allt blir så mycket smidigare då. Slipper hålla på och fundera runt HTML-kod och grejer. Webbgränssnitt för uppdatering gör att det sker oftare, eftersom man inte drar sig pga tekniken.

Joomla är bra, inte min absoluta favorit, men det där handlar nog numer om personligt tycke och smak mer än om vad som verkligen är bäst. Bestämma sig för en, lära sig den och sen bara köra är nog det vettigaste.

Johan EL Eriksson said...

Vilken är din personliga favorit Jon? Jag tror att väldigt många människor är intresserade. /Johan