Tuesday, April 29, 2008

Behöver jag använda ett CMS? - Del 2


Vad har jag min hemsida till?
Behöver jag en blogg?
Varför bloggar jag och om vad?
Hur ökar jag min interaktivitet?
Hur skapar jag ökad aktivitet och ökat intresse hos mina användare?
Den här typen av frågor ställer vi oss ofta det det nya kunskapssamhället.
För mig och för många andra tror jag att det centrala är att se över sina egna behov.

Behöver jag interaktionen som en blogg ger? Vill jag ha kommentarer från mina kunder? Hur tar jag hand om dem i så fall? Tänk om någon tycker att jag har fel? Tänk om någon tycker illa om mitt företag?

Tänk till...
Gör processen lång-kort, dvs gör något i det lilla där du kan se några konsekvenser och grunna sedan på det ett bra tag innan du går vidare till full skala. Prata med vänner och kollegor. Tänk och testa ett varv till.
Själv har jag itererat (gått i loopen Design - Test - Analys) ett antal varv som de trägnaste läsarna sett. Jag har haft en lösning med traditionell HTML-hemsida kopplad till en blogg och funderat på att flytta in det i ett CMS, eller Content Management System som det heter om man uttalar det till fullo (som ligger installerat i bakgrunden på min hemsida, men som aldrig blivit publikt).

Jag kom fram till en lösning som heter att lägga bloggen främst och koppla på en liten traditionell hemsida från bloggen. Jag kommer använda tekniken från Wordpress.
Detta betyder att den här bloggen kommer flytta på sig i en relativt snar framtid och hamna direkt på min egen domän kreaktivitet.se.
Jag väljer bloggen främst för dess interaktivitet och för att jag tror att det är detta som mina läsare och potentiella kunder är mest intresserade av. Med bloggens hjälp kan jag dessutom visualisera vad inläggen handlar om på ett annat sätt. Det kallas "Tag clouds". Ni kommer snart få se det i aktion och vara med och påverka deras utseende. Det fina med dem är att de är dynamiska och påverkas av användarnas påpekanden. Interaktion. Kommunikation.

God arbetslust i vårsolen, önskar jag er alla! /Johan EL

No comments: