Wednesday, May 7, 2008

Feedback - beröm är kul och gratis

Det är inte lätt att ge feedback. Det är heller inte allt lätt att ta emot.
Ofta ger du feedback för att du vill uppnå en förändring.
Att uppnå en förändring är det översta steget på feedbacktrappan.

Feedbacktrappan:

Förändra
Förstå
Förklara
Försvara
Förkasta

Att kunna ge bra feedback kräver att ramverket är tydligt. Det kräver att dina medarbetare vet vad som krävs av dem och att organisationen är tydlig med sin värdegrund.
Att ge positiv feedback är ofta lättare att ge än negativ. 
Du vill inte fastna på de lägsta trappstegen och det kräver att du är duktig på att ge konstruktiv feedback.
En beprövad och bra metod är PPPLmetoden:

Det betyder:
Positivt
Potentialer
Problemet
Lösningen

Att ge feedbacken i den ordningen säkerställer att du sett det positiva, tvingats tänka vidare i den banan, konkret och tydligt pekat på problemet, för att sedan avsluta uppåtgåeende med ett förslag på lösning.

Det är viktigt att skapa en miljö på arbetsplatsen där ni ger varandra feedback ofta och tydligt.
PPPLmetoden skall ni använda på tydligt avgränsade skapade produkter eller föremål, presentationer, innovationer, förslag, idéer, och inte när något går snett i stunden.
När något är galet i stunden är det bästa att bara vara tydlig och konkret med sin kritik och gärna hjälpa till med hur man menar att det borde gjorts, om man tror att det behövs.

Använd ett coachande perspektiv:
Att tänka inom ramen för ett coachande mindset, innebär att du alltid tydliggör hur du vill att det skall vara, vad som skall hända och inte bara säga "nej" och "inte så".
Negationen är ofta för abstrakt för att kunna ta till sig.
Istället för att säga "trilla inte i vattnet!"
Så har det betydligt högre effekt och mindre risk för att någon skall trilla i vattnet om du säger "håll båda händerna på räcket!".
För dig som är drillad inom NLP (Neuro Lingvistisk Programmering) är det en självklarhet att uttrycka sig på det här sättet, då det snabbare kopplar till hur hjärnan faktiskt fungerar och styr kroppens handlingar.

Feedback och spel:
Spel är (jag jobbar på den optimala definitionen):
Handling
Interaktionserbjudande
Ett flexibelt system
Begränsand ramverk (det gäller bara detta spelet, inte hela världen på en gång)
Meningsfulla val
Tydlig feedback, ofta
Möjligheten att göra "rätt" (enligt spelets begränsande ramverk)

Spel är fenomenala på att ge feedback.
Håller du dig innanför gräns höger och gräns vänster, tillåter spelet dig att fortsätta din framfart, om inte så avslutas det med det samma och du får börja om.
På många arbetsplatser får du bara feedback en gång om året, vid löneförhandling :)
Att skapa ett litet rollspel för att förbereda sig för en ny situation kan spara oerhört mycket gråt och tandagnisslan.
Att förbereda organisationen på det här sättet är både billigt och effektivt i längden.

Slutsats:
Ge beröm till dina medarbetare ofta. Det förstärker lagandan och alla känner sig sedda.
Öva på att ge feedback. Lär dina medarbetare PPPLmetoden. Det förstärker tryggheten om alla känner att man ger feedback på samma sätt. Föregå med gott exempel.







1 comment:

Johan EL Eriksson said...

Jag glömde säga att jag tacksamt tar emot konstruktiv feedback i kommentarerna. Tänk på att om du ställer en fråga till mig här, så kanske jag fortsätter blogga på det spåret som du lett in mig på... /Johan