Thursday, May 8, 2008

Från blogg till blok

Förord:
Här börjar skapandet av en blok - en webbok. Är det tillräckligt många som i slutändan vill se den tryckt på papper, får jag ta ställning till vad som skall hända då. Kanske en riktig bok?
Jag har upplevt en tid nu att jag tänkt och skrivit kring samma teman igen och igen.
Det handlar om spel som metod, ett coachande perspektiv, de sociala nätverken och deras potential i samverkan med en framväxande deltagarkultur. Hur leda människor och utnyttja deras fulla potential och kreativitet. Vilka metoder och verktyg är mest effektiva för att utvinna kreativitet ur grupper. Det handlar om frihet och val och inte minst då meningsfulla och reflekterade val. Vilket mindset är det mest önskvärda detta herrens år 2008? Hur kan vi tillsammans bli mer kreativa i denna lilla vackra avkrok av världen som vi kallar Skandinavien? Fler människor än tidigare har möjligheten att välja, men hur hanterar vi dessa val? Kan vi få hjälp av framväxandet av en ny kreativ klass i det klasslösa samhållet? Hänger den nya friheten samman med nya folksjukdomar som utmattningsdepressioner?
Hur ser visionen (vad man vill) ut för den nya världen utifrån en sådan här analys av nuläget?


Det är detta bloken skall handla om.


Om författaren:
(Kommer snart)


Kapitel ett - AD 2008:
I över tio år har vi haft bred tillgång till internet...

2 comments:

Johan EL Eriksson said...

Hur ser relevant konstruktiv kritik ut som hjälper en ledare, kommunikatör, CD, AD, organisationskonsult eller annan medmänniska att få ännu mer ut av den här bloken?

Vad menar du?

Johan EL Eriksson said...

Jag glömde att nämna att jag tror att det perspektivet jag presenterar är mycket intressant för människor som jobbar med samhällsutvecking, stadsplanering, beslutsfattande på politisk nivå och för er som på något sätt driver nätverk med kommunikation redan idag.