Tuesday, May 13, 2008

Om författaren till bloken om KREAKTIVTET

Vem vågar påstå sig veta något om Verkligheten 2.0?
En värld fylld av bloggar, spel och marknadsföring som helst skall ha virala (sprida sig som ett virus) effekter. Kanske skall denna nya världsordning även kunna vara spelplan för en ny typ av direktdemokrati med en direktpåverkan som vi inte sett sedan Atens stordagar. Den här gången skulle det dock gälla ALLA berörda människor. Webben gör det med världen, den skapar möjligheten att koppla ihop oss på ett sätt som tidigare var omöjligt. 

Men hur?
Med vilka verktyg?
Inom vilket mindset?
Och inte minst - vad händer i övergången mellan det nya och det gamla?

Själv har jag jobbat med spel, företagande och utbildning sedan 1996.
Titta in på min LinkedIn-sida så får du se själv. Där ligger det viktigaste jag gjort stöttat med referenser från mina gamla chefer. Så fungerar ett nätverk. Man gör det man gör, blir sedd och blir rekommenderad till nästa uppdrag. Och vips är man inne i den goda loopen av givers´ gain och nya uppdrag via rekommendation av någon annan i ditt nätverk. Man ger varandra uppdrag och referenser, byggda på verkliga händelser.  Och det blir som vi märker inte mindre viktigt med nätverkandet i 2.0-världen.

Tillbaka till mig. Jag har gjort datorspel. Bland dem kan nämnas BackPacker Jr och Globetrotter 1 och 2 för Deadline Games och VisionPark. Under mina nästan fem år i datorspelsvärlden innehöll min arbetsbeskrivning: redaktörssysslor, projektledning och inte minst speldesign.
Efter åren i Köpenhamn fick jag jobb på en spelutbildning på Högskolan i Skövde. Jag representerade spelbranchen i skapandet av, tror jag, den första högskoleutbildningen i landet på området. Parallellt med HiS startade jag ett ekologisk/etiskt, värdegrundsdrivet modemärke tillsammans med min dåvarande fru. Vi sålde då i relativt liten skala, men nådde till såväl Västerås och Jönköping, som Tokyo och Dublin med våra säljkanaler. Vi blev dessutom hyllade av WGSN.
WGSN (Worth Global Style Network) är den största och mest välrenommerade trendbyrån, baserad i London. Det var stort för oss. Reflective Circle är idag baserat i Göteborg och drivs av Josefin Lassbo. 
Mitt senaste (för mig) betydelsefulla uppdrag var på AcadeMedia Masters spelutbildning Spelarkitektur, som senare bytte namn till Projektledning inriktning spel. Där var jag projektledare och lärare tillsammans med Ola Janson. Olas djupgående kunskap om olika typer av spel inspirerade mig enormt. Under två år provkörde vi de flesta typer av spel man kan tänka sig. Vi hade till exempel studenter som gjorde spel mot spelberoende. Andra studenter ledde en spelupplevelse i Slottskogen i Göteborg, där det "dödades" genom att säga vänliga kommentarer och sjunga sånger. Ibland blev ofrivilliga, ickespelare skjutna, men det var inte så farligt. Det handlade om ändamålsenliga spel, spel man kan ha till något. Spel med ett syfte. Användbara spel kan vi kalla dem. På engelskan finns idag ett begrepp som heter serious games, som delvis överlappar. Mer om det senare i bloken. Marknadsförande spel, ARG (Alternative Reality Games) och inte minst lärande spel stod på agendan varenda dag. 
Under tiden på AcadeMedia var jag även med att utveckla den privata jobbförmedlingen som vann den nationella upphandlingen och fick bli ett komplement till arbetsförmedlingen under en försöksperiod. 
Under hela min tid som projektledare här hade jag en coach via telefon. Vi pratade en gång i veckan. Alla borde unna sig en coach, det ger så mycket ökad effektivitet och självinsikt. Tack Niclas! Fullärd hann jag inte bli, men jag var med om en kraftfull och positiv förändring av mitt mindset. 

Vid sidan av jobbet och på jobbet har jag länge intresserat mig för kreativitet som fenomen. Min goda vän och kollega Markus Redvall har en master kreativitet. I dagsläget är jag "process buddy" när vi kör CPS tillsammans på någon ledningsgrupp eller i ett innovationssammanhang.

I den här grytan blev jag kokt. Speldesign, etik, ledarskap, innovation, coachning, nätverkande, kreativitet, undervisning och företagande. Detta har påverkat min utsikt inifrån som gör att jag idag har ett mindset, skilset och toolset som jag kan se ligger behagligt i tiden. Inte om fem eller tre år, utan nu.

1 comment:

Maria Gustavsson said...

Fantastiskt att följas åt, Johan, vilken resa!
Kram Maria på MIKU