Thursday, May 15, 2008

WEB 2.0 ställer krav på oss som nätverkare


Mycket har hänt sedan det tidiga 90-talet då Tim Berners-Lee vid CERN uppfann WWW, eller World Wide Web som det sällan uttalas i sin helhet. Internet fanns innan dess med sina sladdar och servrar, men helt plötsligt uppfanns ett sätt att enklare kommunicera i en grafisk miljö på datorskärmen.
En standard skapades för att lägga upp text och bilder som kunde innehålla länkar till andra sidor på WWW. 
Det blev em liten revolution som följdes av att den berömda ITbubblan sprack. Nu håller den på att blåsas upp igen, men nu handlar det om en typ av tjänster som primärt fokuserar på det sociala umgänget på nätet. Lite slarvigt kan vi kalla detta fokus på de sociala tjänsterna och de beteenden och affärsmöjlgheter de ger upphov till, för WEB 2.0.
Min ingång i det här handlar om kommunikation och inte om tekniska aspekter. Min ingång handlar om mänskliga handlingar och deras eventuella påverkan på affärsvärlden och kanske till och med på samhällsplanet. 

WWW kom till, men människorna hade kvar samma gamla mindset.
Fortfarande idag gömmer sig medmänniskor bakom möjligheten till anonymitet som finns genom att man inte ser varandra när man sitter vid sin egen dator. Många fick av denna anledningen för sig att det handlade om någon form av "heta linjen" där man utan avsändare satt och tjuvlyssnade för att sedan slänga ur sig något oartigt ur munnen och sedan lägga på luren, för att aldrig mer behöva stå för det sagda.

Det är synd att se på nätet på det sättet. Det är förresten inte bara synd, det är dumt och föråldrat. Förvisso finns det individer som lurar bakom hörnen och gör dumma saker på nätet, men det finns det grannar i den fysiska världen som gör också.

Vi behöver hjälpa både ungdomar och gamla att se att detta är ett globalt nätverk.
Det är ett nätverk - vad betyder det?

Hur uppför du dig i ditt affärsnätverk?
Jag tror att du skakar hand, presenterar dig med ditt fulla namn och ser den du möter i ögonen. Jag tror att du blir stolt när dina gamla affärsbekanta i nätverket berättar för de nytillkomna hur du alltid levererat och gjort kunderna glada och sällan eller aldrig fått så mycket som ett klagomål.
Jag tror att det ger dig eld i baken att faktiskt leverera för att du vet hur glad du blir när alla förväntningar kan infrias. Gärna med råge. För du vet ju att alla vet. Gick det bra blir du anlitad igen, om inte så... Gör om och gör rätt. Hoppas att ditt nätverk kan ha förståelse för de omständigheter som rådde. Tredje gången utan leverans är du kanske inte med i det affärsnätverket längre.

I ditt nätverk är du aldrig snål. Du delar gärna med dig av kontakter och erfarenheter, för du vet att det kommer dig själv till godo i slutändan. Det kallas för Givers´gain i nätverkssammanhang. Det är inte vansinnigt av vänser hand att ge till den högra. De hör till samma kropp.

När du ställer din genomtänkta och målorienterade fråga till ditt nätverk händer något magiskt. Alla individerna går igenom sin historiska kartotek på ett ögonblick. Dessutom har de alla slagit på kreativiteten för att leta efter oväntade lösningar som du själv inte ens hade tänkt på. På en sekund når du hundratals situationer, möten och kompisars kompisar från privata och affärsmässiga sammanhang.

Det där har hänt hos Rotary, BNI och företagsföreningar hur länge som helst. Det som händer nu är att frågan ställs globalt. 

LinkedIn lägger vi våra affärskontakter nu för tiden. Här blir du inbjuden av någon som uppskattat dig och vill ha med dig i sitt nätverk. Du bjuder i din tur in de som du tycker om att jobba med. I det här nätverket (som i mitt fall når 122 700 professionell i andra led) kan du ställa frågor och spana in vilken av dina kompisar som känner den där producenten på MTV i London. Världen krymper, men med det krymper inte ansvaret. Tvärtom.

Se dina medmänniskor i ögonen när du är ute på mingel i verkligheten. Den digitala verkligheten är bara en förlängning av verkligheten där det finns kött och blod och gräsfläckar på barnens vita jeans.

Det är mötet som kommer bli bedömt. Såg du din medmänniska/blivande kund? Lyssnade du? Ansträngde du dig för att förstå först för att sedan bli förstådd?
Det är hur du uppför dig som medmänniska och affärsman som blir bedömt och visas upp för hela världen. Tänk att det inte är ditt företag som äger de sociala nätverken, utan helt andra medspelare som Eniro (omdömen!), Facebook, Flickr, YouTube. 

Det är dags att komma till insikt, för vi lever redan i den nya verkligheten. Verkligheten 2.0. Jag repeterar: detta är inte en vision, det är nuläget.

No comments: